Trög, svajig eller ingen uppkoppling?
Ibland kan det vara så enkelt att vi eller tjänsteleverantören har en pågående driftstörning. Ovanför ser du om vi har några driftstörningar som påverkar din anslutning.
Vill du få ett sms av oss vid planerade och akuta driftstörningar? Aktivera ditt telefonnummer här
Lamporna som heter "PWR", "WAN" ska lysa med fast ljus och lamporna för respektive "LAN"-port blinkar vid trafik. Kabeln för internet ska sitta mellan portarna som vanligen heter WAN och LAN.
Dra ur kontakten till tjänstefördelaren som sitter på väggen och starta om router (om du har någon) eller annan utrustning du har inkopplad i din tjänstefördelare. Vänta i 1 minut och starta upp din utrustning igen.
Mät vilken hastighet du kommer upp i med vårt hastighetsverktyg. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Funkar det inte efter dessa tre steg behöver du i första hand kontakta din tjänsteleverantör.
Här hittar du kontaktuppgifter till våra tjänsteleverantörer. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Använder du endast vår grundtjänst 2 Mbit/s? Kontakta oss via formuläret här.
Reparera, flytta eller byta utrustningen
1. Boka en tid för omplacering, upp- eller nermontering hos oss på 0200 - 120 035 mellan 08.00-22.00 så hjälper vi dig att skapa ett ärende.
2. Tjänstefördelaren behöver el så tänk på att den nya placering behöver vara i närheten av ett eluttag.
Prisinformation
Flytt av tjänstefördelare (upp till 50cm från nuvarande placering) - 2100 kronor
Upp- och nedmontering vid renovering - 2100 kronor
Flytt av tjänstefördelare (längre än 50 cm från nuvarande placering) - 2100 kronor + tid- och materialåtgång. Vid bokning av hembesök får du en exakt prislapp att godkänna.
Byte av tjänstefördelare - 3300 kronor
Bra att veta innan vi knackar på
- Trånga ytor och arbetande tekniker hör inte ihop. Minst en meters svängrum behövs så flytta undan möbler och andra hinder inför besöket. Om detta är ogjort när teknikerna knackar på debiteras du för den tid och arbetskraft som krävs för att skapa svängrummet och utföra jobbet
- Är du inte hemma vid överenskommen tid debiteras du med 1600 kronor.
- Av eller ombokning ska ske 24 timmar innan överenskommen tid annars debiteras du 1600 kronor.
Prisinformation
Felsökning via telefon - 0 kr
Felsökning på plats - 1950 kr
(kostnaden gäller när felet ligger utanför Servanets ansvarsområde, exemepelvis i router, nätverkskabel eller annan teknisk utrustning som inte är installerad av Servanet)
Felsökning med Serviceavtal - kostnadsfritt när felet ligger inom Servanets ansvarsområde. Det vill säga optiska fel, fel på tjänstefördelare eller strömadapter.
Teckna ett Serviceavtal här
Byte av tjänstefördelare - 3300 kr
Ny strömadapter - 300 kr
Vanliga fiberfel
Detta ingår: utrustning, arbete, restid. Priserna är inklusive moms.
Svetsa om trasig fiber: 2790 kr
Blåsa ny fiber: från 5500 kr (I de fall arbetet kräver grävmaskin kan tilläggskostnader tillkomma)
Bra att veta innan vi knackar på
1. Trånga ytor och arbetande tekniker hör inte ihop. Minst en meters svängrum behövs så flytta undan möbler och andra hinder inför besöket. Om detta är ogjort när teknikerna knackar på debiteras du för den tid och arbetskraft som krävs för att skapa svängrummet och utföra jobbet.
2. Är du inte hemma vid överenskommen tid debiteras du 1600 kronor.
3. Av eller ombokning ska ske 24 timmar innan tid annars debiteras du 1600 kronor.
Ring oss på 0200-120035 eller skicka in ett formulär här så ringer vi upp och bokar en tid som passar dig.