Tillgänglighetsredogörelse
Den här sidan beskriver hur Servanets webbplats uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem och anpassa sidan för att så många som möjligt ska kunna använda den.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Huvudsidan (servanet.se) är till stor del förenlig med lagkraven, förutom trejdepartsverktyget Facebook Messenger, samt vissa dokument och en modul med bildkarusell. Undersidor som tillhör webbplatsen (tjanster.servanet.se, allmannyttan.servanet.se och anslut.servanet.se) har fler delar som inte är tillgängliga.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från ServaNets hemsida som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
- Skicka e-post till kommunikation@servanet.se
- Ring 0200-120 035
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, skicka ett mail till kommunikation@servanet.se så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är till stor del förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Brister för huvudsidan
På huvudsidan (servanet.se) är Facebook Messenger-chatten (tredjepart) ej anpassad. Ingen egen åtgärd kommer vidtas då vi tillhandahåller andra kontaktvägar för supportärenden, samt att chatten planeras att ersättas med annat chat-verktyg.
Vissa dokument – Visning av dokument, eftersom alla dokument inte tillgänglighetsanpassats före publicering. Kontakta oss för att få dokumentet skickat i ett annat format.
Vissa bilder har inte en beskrivning, en så kallad alt-text. Det innebär att användare som inte ser bilden inte får en likvärdig beskrivning
Den interaktiva bildkarusellen med Tjänsteleverantörslogotyper är inte fullt tillgänglig då den saknar pilar och pausknapp för navigering och markeras inte korrekt vid navigering med tangentbord.
Brister för undersidor
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt på undersidorna (tjanster.servanet.se, allmannyttan.servanet.se och anslut.servanet.se).
Problem vid användning utan synförmåga
- De videor som sedan tidigare finns publicerade har ingen syntolkning. Filmerna används för att förstärka ett reklambudskap och det finns tillhörande text som beskriver filmernas övergripande budskap.
- Sidan har vissa brister i koden gällande struktur. Det gäller främst namngivning av element som förtydligar dess funktion. Detta medför att innehållet inte är fullt tillgängligt.
- Generellt är hemsidans kod uppbyggd enligt en logisk ordning, men det finns brister på vissa specifika sidor. Ett arbete pågår med att undersöka och korrigera detta.
- Vissa sidor har brister när det handlar om att kunna navigera med enbart tangentbord.
- Det finns idag ingen möjlighet att ta sig direkt till huvudinnehållet med bara tangentbordet.
- Generellt följer sidan en logisk tab-ordning, men vi undersöker och åtgärdar om det finns några specifika sidor med brister.
- Länkar som inte är tydligt beskrivna åtgärdas löpande.
- Vi säkerställer löpande att rubriker och ledtexter är tillräckligt beskrivande.
- Brister i kodens uppbyggnad för att följa HTML-standarder justeras och säkerställs löpande vid utveckling.
- Beskrivande kod saknas för utfällbart innehåll. Vissa iFrame-element saknar beskrivande "title" och dessa uppdateras löpande.
- Statusmeddelanden presenteras inte korrekt när en användare lägger en tjänst i kundvagnen.
- Facebook-chatten (tredjepart) är ej anpassad. Ingen egen åtgärd kommer vidtas då vi tillhandahåller andra kontaktvägar för supportärenden.
Problem vid användning med nedsatt synförmåga
- Vid inzoomning uppstår svårigheter att navigera i vissa funktioner. Bland annat Facebook-chatten (tredjepart),ingen egen åtgärd kommer vidtas för att åtgärda chatten då vi tillhandahåller andra kontaktvägar för supportärenden.
- Bilder med text används i vissa fall istället för text. Detta korrigeras löpande.
- Facebook-chatten (tredjepart) är ej anpassad när användaren zoomar in på sidan. Ingen egen åtgärd kommer vidtas då vi tillhandahåller andra kontaktvägar för supportärenden.
Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka
- Vissa sidor har brister när det handlar om att kunna navigera med enbart tangentbord.
- Det finns idag ingen möjlighet att ta sig direkt till huvudinnehållet med bara tangentbordet.
- Generellt följer sidan en logisk tab-ordning, men vi undersöker och åtgärdar om det finns några specifika sidor med brister.
- Undersökning pågår för att säkerställa att det finns korrekta beskrivningar för samtliga interaktiva objekt.
Problem vid användning med nedsatt rörlighet
- Undersökning pågår för att säkerställa att det finns korrekta beskrivningar för samtliga interaktiva objekt.
Hur vi testat webbplatsen
Redogörelsen uppdaterades senast den 14 juni 2022.
Testning av huvudsidan
Consid AB har gjort en oberoende granskning av Servanets webbplats, samt genom självskattning (intern testning).
Senaste bedömningen gjordes den 14 juni 2022.
Testning av undersidor
Undersidorna är testade genom självskattning (intern testning) av ServaNets hemsida tillsammans med webbyrån Eklundh.com som tillhandahåller dessa webbplatser.
Senaste bedömningen gjordes den 21 september 2020.