Beställning av fiber
-
Varför ska jag beställa fiber från ServaNet?
Tryggheten - ServaNet ägs av ett antal kommuner och energibolag i Västernorrlands och Jämtlands län. Vi har huvudkontor i Sundsvall och lokalkontor på flera platser i vårt område. När du väljer att ansluta dig till oss får du mer än bara en snabb internetuppkoppling - din investering stannar i kommunen där den gör nytta för framtiden och bidrar till en trygg och långsiktig infrastruktur.
Hastigheten - Den fiberteknik vi tillhandahåller har den snabbaste bandbredden på marknaden. En uppkoppling med ADSL eller mobilnät kan jämföras med en flerfilig väg som trafikeras av många andra samtidigt. Konsekvensen blir köer och hastigheten begränsas. Fiber kan sägas vara samma väg, fast utan medtrafikanter. Du färdas själv på vägen med möjlighet till mycket högre hastigheter!
Valfriheten – Vi har kabeln i marken, men du väljer vilka av våra leverantörer som ska leverera tjänsterna till dig. I vårt öppna fibernät konkurrerar flera av Sveriges ledande leverantörer om att ge dig tjänster av högsta kvalitet, till pressade priser.
Stabiliteten – Vi har en driftsäkerhet på 99,95 procent. Bland annat tack vare att fibernätet är nedgrävt i marken, vilket gör att internetuppkopplingen är stabil även vid påfrestande väder. Med en fiberanslutning kan du alltså arbeta hemifrån utan problem och göra andra viktiga ärenden över internet utan att uppkopplingen bryts.
Utveckling – Tekniken utvecklas i en otrolig takt för varje dag, och det finns alltid någonting nytt att uppleva genom internet. Streamade filmer i fantastiska kvaliteter, applikationer som kräver snabbare dataöverföring och ett ökande antal prylar i hemmet som kan fjärrstyras. De gamla kopparnäten är inte rustade för dessa höga krav och avvecklas därför på flera håll i landet. Med fiber har du en uppkoppling i ljusets hastighet som är förberedd för framtidens krav.
Värdet – Med fiber är du inte bara rustad för framtidens teknik. Marknadsvärdet för din bostad ökar och områdets attraktionskraft påverkas positivt. En stabil internetuppkoppling kan i vissa fall vara
avgörande för bygdens överlevnad. -
Är beställningen bindande?
Beställningen är inte bindande förrän du har fått din anslutningspunkt presenterad, i normalfallet på ett möte i samband med byggstart eller vid ett hembesök. Skulle du då exempelvis anse att din grävsträcka till anslutningspunkten är orimligt lång har du rätt att häva beställningen.
Avbryter du beställningen efter detta, då det har tillkommit kostnader gällande arbetstid och material för din anslutning, förbehåller vi oss rätten att fakturera dig för dessa utgifter (dock maximalt 3000 kr). -
Mina grannar får beställa, varför har inte jag fått någon blankett?
Det kan bero på att du inte ingår i det område vi planerar att bygga ut fibernätet till i det här skedet. Vissa områden som vi tar fram kan exempelvis vara gatuadresserna 10 till 30. Om du bor på nummer 9 kan det betyda att du ligger utanför det område vi har identifierat. Du söker lättast efter din adress och får då snabbt besked om du tillhör ett aktuellt område eller inte. Om din adress ingår men du inte har fått någon beställningsblankett så finns denna, i normalfallet, för nedladdning på områdessidan. Om du får problem är du alltid välkommen att ringa Kundcenter 0200-120 035. -
Jag har ADSL idag, varför ska jag byta?
För att få en snabb, tillförlitlig och framtidssäker kommunikation till och från ditt hus. Låt säga att vi jämför din bredbandsuppkoppling med en motorväg. En ADSL-uppkoppling är som en flerfilig väg som trafikeras av många andra samtidigt. Konsekvensen blir köer och begränsningar i uppkopplingshastighet. Fiber kan sägas vara samma väg fast utan medtrafikanter. Du färdas själv på vägen med möjlighet till mycket högre hastigheter och bättre driftsäkerhet. -
Kan jag få luftburet bredband från ServaNet?
Nej, inte i dagsläget. Vi testar nu olika produkter och lösningar för att i framtiden kunna erbjuda luftburen internetuppkoppling, som komplement till fiber. Vi planerar att använda det i områden dit vi aldrig kommer kunna ta oss med fiber till en rimlig kostnad, samt i vissa områden tills det finns möjlighet att bygga ut fibernätet dit.
Anslutning och installation
-
Vem äger fiberutrustningen i mitt hus?
Tjänstefördelaren som installeras i ditt hus ägs av dig som fastighetsägare. Med vårt serviceavtal får du kostnadsfri hjälp om din tjänstefördelare skulle gå sönder.
-
Vilken utrustning kommer installeras vid anslutningen?
Vid installationen installerar vi två fiberdosor, en så kallad tjänstefördelare inne i huset och en väggbox på utsidan av huset. Det är i tjänstefördelaren du sedan kopplar in din tekniska utrustning som till exempel dator, router och tv-box. Fiberdosan på ytterväggen innebär en högre säkerhet för dig som kund vid ett fel, ett avbrott eller en avgrävning. Det går enklare och snabbare för oss att hjälpa dig då vi kan lösa felet från utsidan av din husvägg utan att störa dig. Dosan håller dessutom IP klass 54, vilket innebär att den har en hög grad av inkapsling som är skyddande mot vatten, damm och beröring. -
Kan jag få ROT-avdrag?
Vi erbjuder inte ROT-avdrag som komponent i de beställningar där grävning på tomt och håltagning i vägg inkluderas. Vill du nyttja ROT-avdraget för grävning på egen tomt, rekommenderar vi att du väljer alternativet där du själv står för grävning på egen tomt. Då kan du anlita en entreprenör som är beredd att tillämpa ROT-avdraget för att utföra arbetet. -
Hur ska jag gräva?
Du gräver en fåra från huset till anslutningspunkten, enligt förslaget du fick från oss på byggstartsmötet eller vid hembesöket. Fåran ska vara 30 cm djup och bredden behöver bara räcka till fiberslangen som är ca 2 cm i diameter. Fundera över i vilket rum du vill placera din tjänstefördelare och gräv från den punkt utanför huset där du sedan vill borra hålet i väggen. -
Jag har fått min tjänstefördelare installerad, när kommer tjänsterna igång?
När lamporna på din tjänstefördelare börjar lysa behöver vi några veckor på oss för att dokumentera, registrera och slutligen aktivera din anslutning. Du får en leveransbekräftelse av oss, via sms eller brev, när du kan surfa. -
Jag har tjänster från en annan leverantör, när ska jag säga upp dessa?
För att vara säker på att inte stå utan tjänster rekommenderar vi att du säger upp dina tjänster när du har fått en leveransbekräftelse av oss via sms eller brev. -
Jag har ADSL via er sen tidigare, vad händer med det när fiberinstallationen är klar?
ADSL-abonnemanget sägs upp automatisk och tjänsterna avlöser varandra. Detta innebär att vi sköter bytet åt dig och du behöver inte vara orolig för att betala dubbelt. -
Vad betyder "grovåterställning"?
När du beställer en fiberanslutning med inkluderad grävning av oss gör vi en grovåterställning av marken efter att vi lagt ner fiberslangen på din tomt. Grovåterställning innebär att grävningen läggs igen och ytan görs så jämn som möjligt med befintlig massa. Entreprenören återställer alltså marken med samma jord och gräs de grävt upp för att placera fiberslangen. Att så nytt gräs, göra i ordning eventuella rabatter och återställa plattsättningar efter grävningen ingår inte. Detta resulterar i att din tomt kanske inte ser ut precis som innan. Entreprenör försöker dock alltid att åsamka så lite skada som möjligt på din tomt.
Ansluten
-
Hur gör jag om jag vill flytta utrustningen i min villa?
Om du vill flytta din utrustning ska ServaNet eller personal som ServaNet godkänt utföra arbetet. Om flytten går att göra med den befintliga fiberkabeln som finns i din tjänstefördelare så är det ett fast pris på 1500kr. I priset ingår nedmontering och montering, vid två separata tillfällen om så önskas. Om du vill flytta tjänstefördelaren längre än befintlig kabel så behöver fibern eventuellt blåsas om. Kostnaden för omblåsning är 5500 kr fast pris. Mer information om supportkostnader.
För att flytta fiberutrustningen ringer du till Kundcenter 0200-120 035 alternativt skickar ett mail till . Tänk på att kontakta oss i god tid innan du behöver få din utrustning flyttad. Beräknad leveranstid på denna tjänst är ca 10 arbetsdagar. -
Jag har redan fiber indraget i mitt hus/min lägenhet, hur kommer jag igång och kan använda tjänsterna?
Du behöver teckna ett nätavtal, det gör du via detta formulär. Då startar vi upp grundtjänsten med 2 Mbit/s surf. Vill du beställa högre hastighet och ytterligare tjänster så hittar du hela utbudet här. -
Tjänstefördelaren är installerad nere i källaren, hur gör jag för att få internet på övervåningen?
Det går att lösa på två sätt, antingen drar du en nätverkskabel från fiberutrustningen upp till det rum där du vill placera din dator eller så sprider du internet trådlöst med hjälp av en router. -
Hur kopplar jag in min utrustning?
För att komma igång med dina tjänster; internet, tv och telefoni behöver du koppla in nödvändig utrustning i tjänstefördelaren eller nätverksuttaget. Här hittar du dessa instruktioner
Tjänster via fiber
-
Vad är det för skillnad mellan trådlöst- och mobilt bredband?
Med trådlöst bredband menas att du har en fast anslutning i din bostad, exempelvis fiberkabeln in i fastigheten. Från den kan du ansluta en router som kan skicka din internettjänst till din dator utan att du har någon kabel till datorn. Du måste dock ansluta routern till nätverksuttaget eller tjänstefördelaren i väggen. Beroende på hur bra router du har kan du ta med dig din dator runt i bostaden och kanske en bit ut på tomten.
Mobilt bredband däremot har ingen fast anslutning i bostaden utan man har ett modem som man ansluter till datorn. Modemet fungerar som en mobiltelefon och går via samma nät som mobilsamtalen. Den anslutningen kan du ta med dig och använda där det finns täckning.
-
Vad är det för skillnad mellan Telefoni Prio och Telefoni Standard?
Telefoni Prio är prioriterad i vårt nät så att kvalitén alltid är lika hög. Den levereras på en egen port i din tjänstefördelare och vi kan tillsammans med tjänsteleverantören av telefoni ge support på denna tjänst.
Telefoni Standard kräver att du har en internettjänst som telefonitjänsten kan transporteras på. Vi kan inte ge support eller garantera kvalitén på Telefoni Standard.
Läs mer om telefoni -
Hur gör jag om jag vill öka på internethastigheten?
För att öka på internethastigheten kontaktar du någon av våra samarbetspartners som du hittar i vår tjänsteportal. Inom 10 dagar kommer din nya internetleverantör att kontakta dig och meddela att tjänsten är igång. Du följer då internetleverantörens instruktioner för inloggning och användning av tjänst. Det är även dem du kontaktar för support och felsökning. -
Vad ska jag tänka på när jag ska köpa en router?
Du köper själv din router på valfri dator- eller elektronikbutik. Vi har inga krav på routrar men du bör tänka på att välja en som klarar av den hastighet du betalar för. Exempelvis, om du har en 100 mbit/s internettjänst bör du köpa en router som kan hantera denna hastighet.
Bäst information om de produkter som finns får du av data- och elektronikbutikerna. Observera att vi inte har support eller felsökning på routrar.
-
Vilka tjänster kan jag ha via fibern?
Du kan få internet, telefoni och tv via fiberkabeln. Utbudet av tjänster beställer du från valfri tjänsteleverantör. För en komplett översikt av alla våra tjänsteleverantörer och deras erbjudanden, besök vår tjänsteguide. -
Vad är skillnaden mellan Öppen- och Leverantörsbunden tv?
Öppen tv innebär att du beställer ett grundabonnemang med baskanalerna från Serverado och via den "öppna" tv-boxen kan du sedan köpa till programpaket från olika leverantörer och sätta samman din egen favoritmix. Kostnad för boxen kan tillkomma.
Med leverantörsbunden tv beställer du abonnemang och tv-box från en leverantör och du kan sedan beställa tilläggspaket från den leverantören. Vill du byta leverantör behöver du även en ny tv-box. Kostnad för boxen kan tillkomma.
Läs mer om tv-tjänsterna.
Avtal och fakturor
-
Hur säger jag upp mitt nätavtal?
Du kan skicka en uppsägning till eller via vårt kontaktformulär. Det går även bra att ringa oss på 0200-120 035. Tänk på att vara ute i god tid då uppsägningstiden är en kalendermånad, räknat från månadsskiftet efter uppsägningsdagen.
Har du tilläggstjänster från en leverantör så måste du själv kontakta dem för en uppsägning. -
Kan jag få e-faktura?
Ja, du kan teckna e-faktura via din internetbank. Vid registreringen lägger du till ServaNet AB som e-fakturamottagare och anger ditt kundnummer, som du hittar på en tidigare faktura.
Har du e-faktura slipper du betala fakturaavgiften på 19 kr.
Läs mer om de olika betalningsalternativen. -
Varför betalar jag 199 kr per månad?
Nätavgiften på 199 kr/mån är separerat från kostnaden för tjänsterna. I nätavtalet ingår en internethastighet med 2Mbit/s och det du betalar för är bland annat drift och underhåll av nätet. Du väljer själv när du vill starta nätavtalet. Uppsägningstiden är en kalendermånad, räknat från månadsskiftet efter uppsägningsdagen.
Vissa andra aktörer väljer istället att baka in nätavgiftskostnaden i den kostnad du betalar till tjänsteleverantören och dessa tjänster får då en högre kostnad jämfört med motsvarande tjänst hos oss. En ytterligare anledning till att vi väljer att ha nätavtalet är för att vi vill ha en fortsatt relation med dig som är ansluten till vårt nät. Vilket också gör det enklare om du har problem med din uppkoppling.
Prisexempel (vi reserverar oss för prisändringar)
Nätavtal: 199 kr/mån
Internet 100/100 Mbit/s, tv och telefoni: 343 kr/mån
Total månadskostnad: 542 kr/mån
Läs mer om nätavtalet
Klicka här för att kolla in tjänsterna i vårt nät. -
Vad är serviceavtal?
Vi är nätägare fram till överlämningspunkten i ditt hus och du äger tjänstefördelaren som installeras hos dig. Med ett serviceavtal får du som bor i villa/hus kostnadsfri hjälp om den fiberutrustning vi installerat hos dig skulle gå sönder.
Läs mer och teckna avtalet. -
Jag har tjänster i mitt fritidshus, kan jag ha det vilande halva året?
Du kan starta och säga upp nätavtalet som du vill. Tänk på att uppsägningstiden är en kalendermånad, räknat från månadsskiftet efter uppsägningsdagen. Har du tilläggstjänster från en leverantör så måste du själv kontakta dem för en uppsägning.
Beställningen av nätavtalet bör komma in till oss 10 dagar innan du vill börja använda din fiberanslutning igen för att du ska vara säker på att vi hinner starta nätavtalet.
Läs mer och teckna nätavtalet -
Vad händer om jag har avbetalning kvar när jag flyttar?
Du kan överlåta ditt avtal till nästa ägare, båda parter fyller då i en överlåtelseblankett som ni får genom att kontakta oss. Det andra alternativet är att köpa loss avtalet, du får då en slutfaktura på den avbetalning som är kvar. Du kan även fortsätta att betala månadsvis tills det att avtalet löpt ut.