Prisförändringar hos ditt Servanet
Från och med den 1 januari 2024, höjer vi kostnaden för Nätavtal med 20 kronor. Från 199 kronor till 219 kronor per månad. Anledningen till denna prisjustering kommer av det rådande världsläget, där bland annat räntorna stigit markant.
Utöver höjningen för nätavtalet höjs också avgiften för pappersfakturor med 20 kronor, från 19 till 39 kronor. Anledningen till detta är, likt prisjusteringen för Nätavtalet, att även priserna för administrativa tjänster stigit. Denna prishöjning gäller bara dig som idag får en faktura brevledes från oss. E-faktura och Autogiro (utan pappersexemplar) är fortsatt kostnadsfritt. Klicka här för att se vilka andra fakturalösningar vi erbjuder. Öppnas i nytt fönster.
Önskar du säga upp ditt avtal ber vi dig att kontakta vår Kundservice på 0200-120 035 alternativt skicka in ett formulär till oss genom att klicka här Öppnas i nytt fönster..
Vanliga frågor och svar gällande prisförändringarna
Varför betalar man nätavtal?
Svar: Ett nätavtal behöver du för att kunna beställa och använda internet, tv och smarta hem-tjänster i vårt nät. Nätavtalskostnaden möjliggör drift, underhåll och utveckling av fibernätet.
Gäller detta för mig som tecknat ett avtal med bindningstid hos en tjänsteleverantör i samband med min fiberanslutning?
Svar: Nätavtalshöjning gäller alla privatkunder med ett aktivt nätavtal. Det vill säga att priset för nätavtal kan förändras även om du har tecknat en tjänst med bindningstid hos din tjänsteleverantör.
När sker höjningen?
Svar: I början av december får du som har månads- eller kvartalsintervall på fakturorna din första faktura på 219 kronor.
Varför har ni nätavtal när andra fiberaktörer inte har det?
Svar: Flera av våra konkurrenter har bakat in sitt nätavtal i den tjänst som deras kunder tecknar hos tjänsteleverantören. Det betyder att kostnaderna för tjänster i andra fibernät är högre än våra. Vi, på Servanet, vill ha en relation med dig som kund och av den anledningen har vi valt att särskilja nätavtal från tjänst.
Vad gäller för kollektiv nätavtal?
Svar: Har du ett kollektivt nätavtal påverkas du inte av höjningen.
När var senast ni höjde avgiften för nätavtal?
Svar: Senast vi höjde avgifter var 2019. Från 179 kronor till 199 kronor per månad.
Hur gör jag om jag vill säga upp mitt avtal?
Svar: Önskar du säga upp ditt avtal med oss ber vi dig att kontakta vår kundservice på 0200 – 120 035 eller skickar in ett formulär till oss via servanet.se/kundsupport.
När höjde ni senast avgiften för pappersfaktura?
Svar: För 13 år sedan bytte vi faktureringssystem och vi har sedan dess inte höjt pappersfakturaavgiften. Anledningen till höjningen är det rådande världsläget där, bland annat, priserna för administrativa tjänster ökat.
Vilka alternativ finns det om jag vill byta till ett billigare alternativ?
Svar: Både E-faktura och Autogiro är kostnadsfria alternativ.
På servanet/kundsupport/din-faktura kan du läsa mer om våra betalningsalternativ. På detta sätt sparar du närmare 500 kronor per år. Det är en bra deal!